Škôlka pre šteniatka

Úspešná socializácia a včlenenie psíka do rodiny sú závislé na porozumení  správania človeka a psa.

Veľkú pomoc môžu v tomto ohľade poskytnúť majiteľom šteniat aj šteňatám samotným1 socializačnú škôlky pre šteňatá, prevádzkované na našom veterinárnom pracovisku.

Medicínsky výskum sa stále viac sústreďuje na preventívnu medicínu. V posledných rokoch tiež vzrastá význam prevencie porúch správania u psov. Rastúca populácia psov a ich tesnejšie spolužitie s človekom prináša radu problémov, ktoré môžu byť pre majiteľa aj okolie neprijateľné. Napr. agresie, pohryznutie, nadmerná vokalizácia a znečisťovanie a devastácia prostredia. Pre neakceptovateľné poruchy správania tak každoročne opúšťa domácnosti v USA 25% psov vo veku do dvoch rokov. Z rovnakého dôvodu odchádza vo Veľkej Británii z rodín prvého majiteľa ročne pol milióna psov. Túto nepriaznivú situáciu napomáhajú riešiť škôlky pre šteňatá. Tieto škôlky sú najviac rozšírené vo Veľkej Británii a predovšetkým v USA, kde je tiež udávaný najvyšší priemer počtu psov chovaných v jednej domácnosti.

Veterinárny lekár môže preventívne zasiahnuť už pri prvej návšteve majiteľa s novým šteniatkom. Podá mu základné informácie o chove šteňaťa, jeho sociálnom vývoji a zmyslových odlišnostiach od človeka. Pri ďalších návštevách potom hodnotí vývoj sociálneho správania psa a môže tiež ponúknuť chovateľmi socializačnú škôlku pre šteňatá.

Vývoj sociálneho správania  u psov
Základy budúceho správania dospelého psa sa najvýraznejšie vytvárajú v období od 19 dní do 13 týždňov veku. V tej dobe sa urýchľuje myelinizácia miechy a dokončuje vývoj senzorického systému. Od 8. týždňa sa výrazne zlepšuje schopnosť učenia. Dokončený je aj vývoj mliečneho chrupu. Pohybová aktivita už býva na úrovni dospelého psa. Od 9. týždňa sa šteňatá prestávajú vyprazdňovať v miestach odpočinku, začínajú sa viac zaujímať o svoje značkovacie pachy. Šteňa výraznejšie reaguje na prítomnosť a zvuky ľudí a zvierat. Viac sa venuje preskúmavaniu okolia a pohybujúcim sa objektom. Pokiaľ je šteňa ešte vo svorke, zvyšuje svoj záujem o súrodencov a matku, ale s ústupom laktácie sa záujem o matku znižuje. Málo socializované šteniatka zvlášť v období od 8. do 13. týždňa bývajú z nových situácií neúmerne vystrašené a  podnety si fixujú. Vo svorke je v tomto období významný ochranný vplyv feny proti vonkajšej agresii, suka v tejto dobe tiež zvyšuje produkciu upokojujúcich feromónov. Pre rozvoj osobnosti psa sú dôležité stimuly na prieskum okolia a stimuly k hre. Samostatný prieskum a hra neprinášajú toľko podnetov a skúseností ako socializačnú hra s ostatnými partnermi rovnakej vekovej kategórie. Pri nej sa najlepšie a najrýchlejšie rozvíjajú základy dospelého správanie, sexuálne funkcie, lovecké, útočné a obranné reflexy. Šteňa sa tiež učia používať svoj hlas, papuľu a zvyšuje si sebavedomie.

Dôsledky nedostatočnej stimulácie šteňaťa v socializačnú perióde:
deštruktívne hryzenie, škrabanie, hrabanie
•  nadmerné sliedenie a hľadanie (odpadky)
• výraznejšia vzrušivosť, hyperaktivita aj v noci
• opakovaná snaha o získanie pozornosti (štekanie, kňučanie)
• hra je hrubá, necitlivá s hryzením do rúk
• šteňa je neovládateľné, nereaguje na povely, skáče po nábytku.

Možnosti prevencie porúch správania počas sociálneho vývoja šteňaťa:
• výber rodičov s vhodnou úrovňou socializácie
• po narodení šteniat stály kontakt s matkou a súrodencami
• častý, citlivý a pozitívny prístup chovateľa k vrhu
• odstav a presun k novému majiteľovi v 7. až 8. týždni
• socializácia  (vzťah k novým ľuďom, zvieratám, prostredie) vykonávame len s pozitívnymi stimulmi
• vyvarujeme sa strachových podnetov (zvýšený hlas, tresty)
• socializácia do 14. týždňa je veľmi významná a jej ďalšie pokračovanie je prospešné.

Prevencia porúch správania vytvorením vhodnej väzby človek - pes:
• vyhýbame sa akýmkoľvek trestom, zvýšenie hlasu len výnimočne
• nevšímame si pasivitu a nereagujeme na nežiaduce aktivity psa
• nesúhlas prejavíme bezprostredne; úplným nezáujmom až opustením miestnosti
• psa ošetrujeme, kŕmime podľa zdravotných odporúčaní a nie podľa želania psa

Stimulácia žiaducich aktivít a eliminácia rozvoja nežiaduceho správania:

• chválime často, ale nie bezdôvodne
• oceníme aj malú žiadúcu aktivitu
• chválime šteňa po zaujatí vhodných miest v domácnosti
• podporujeme zvedavosť, sliedenie (hra na nájdenie skryté osoby, veci)
• hru vždy začíname a vo vhodnom čase končíme

Socializačná perióda je obdobie vzniku sociálnych vzťahov podstatných pre spolužitie s ostatnými budúcimi sociálnymi partnermi. Snahou veterinárneho lekára a chovateľa by malo byť realizovanie takých odporučení, ktoré eliminujú vývoj nežiaduceho správania skôr, ako sa zafixuje a stane sa odolným voči zmenám. V juvenilnej perióde, od 14. týždňa do začiatku puberty (7. mesiac) je už plne vyvinutá schopnosť učenia, kapacita schopnosti sa učiť už býva naplnená. Rýchlosť učenia od 4. mesiaca klesá, pravdepodobne pre už naučené návyky.

Od 4. mesiaca prejavujú samce zvýšený záujem o hárajúce feny.  Pes sociálne dospieva v 18. mesiacoch a plnú dospelosť dosahuje v dvoch rokoch.

 

Plán škôlky:

* Dĺžka kurzu:  6 lekcií po jednej hodine v týždeni. Program kurzu je vopred daný, rotuje a nová šteňatá tak môžu byť kedykoľvek priradené.
Pri dostatku šteniat tak dávame chovateľom možnosť výberu dňa. Časové možnosti chovateľa rozhodujú o zaradení šteňaťa. Aj preto podporujeme účasť rodinných príslušníkov. Nevykonávame  triedenie podľa veľkosti zvierat.


Pri nástupe do kurzu musí byť šteňa zdravé, v kondícii, odpočinuté a očkované 10 až 14 dní vopred. (DHP- psinka, hepatitida, parvoviróza) Prichádza s obojkom a vodítkom. Veľkosť priestoru limituje počet šteniat v skupine, 24m2 vyhovuje pre maximálne päť až šesť šteniat.

Stimulácia šteniat vo škôlke:
Účasťou šteňaťa v škôlke zlepšíme a urýchlime:
- Habituáciu (adaptácia na stimuláciu z nového prostredia: nielen ordinácia, ale aj výlety, prieskum neznámeho, dopravné prostriedky, ale patria sem aj pokoj a odpočinok osamote)
- Socializáciu (adaptácia šteňatá na široké spektrum sociálnych interakcií: s ľuďmi (mladí, starí, ženy, muži), s inými psami a zvieratami.

Zásady pozitívneho zoznamovania a interakcií:
• interakcia - hra prebieha pod kontrolou majiteľa
• ak sú si šteňatá vekovo blízke, nie je až tak dôležitá ich veľkosť
• najvhodnejšie sú interakcie len vo dvojiciach
• počas hry zvieratá nerušíme
• šteňatá nie sú na vodítku, len hyperaktívne šteňatá je vhodné mať pod kontrolou

Socializáciu a návyk na nové prostredie vykonávame s citom. Šteňatá do interakcií nikdy nenútime. Prechodná adaptačná pasivita býva častá u niektorých nových šteniat malých plemien. Reguláciou úrovne hier bránime neprehľadným kontaktom medzi viacerými šteňatami. Predchádzame tým nevhodným interakciám, ktoré by mohli viesť v dospelosti k poruche komunikácie s inými psami.

Ciele základnej výuky ovládateľnosti šteniat:

Pre každú lekciu máme dopredu stanovený diskusné námety. Výber námetov sme vykonali podľa tém, ktorá chovateľa najviac zaujímajú:
1. hodina - o psích zmysloch a komunikácii, odlišnost od človeka
2. hodina - sociálne vzťahy vo svorke av rodine, nácvik základnej ovládateľnosti a skľudnenia: (sadni,lahni, ostaň, vztaň)
3. hodina - regulácia hryzenia, steňa samo doma, dokonalé fuj a vezmi
4. hodina - kontrola vyprázdňovania, aktívna prechádzka na vodítku
5. hodina - ochrana šteňaťa pred zlými skúsenosťami, agresie psa voči ostatným psom a ľuďom
6. hodina - zdravie šteniatka a staroslivosť oň
Témy dopĺňame filmy o svorke, psej komunikáciu, výcviku a ošetrovanie šteniat. Chovateľom odporučíme odbornú literatúru.

Na rozdiel od USA a Veľkej Británie, kde sú škôlky pre šteňatá prirodzenou súčasťou niektorých veterinárnych kliník, u nás zatiaľ nemajú tradíciu. Základné etologické poznatky sú podstatné pre úspešnú komunikáciu človeka so psom. U šteniat sú prospešné vzájomné interakcie, pri ktorých sa šteňa zdokonaľuje vo vnútrodruhovej komunikácii a zvyšuje si sebavedomie. Interakciám venujeme prevažnú časť hodiny.

I keď interakcie šteniat vyzerajú často nebezpečne, nezaznamenali sme doteraz žiadne vážnejšid zranenia. Škôlka môže byť tiež usporiadaná s väčším dôrazom na praktické precvičovanie ovládateľnosti psa.

Dôležitosť prevencie porúch správania u psov vzrastá. Škôlky šteniat sú jedným z riešení, ako zlepšiť spolužitie medzi človekom a psom.

V škôlke názorne predvádzame chovateľom ako sa odlišuje sociálne správanie psa od člověka. Majiteľovi tým umožňujeme, aby svojim vplyvom lepšie pozitívne pôsobil na vývoj šteňaťa a jeho začlenenie do rodiny.